Aktuellt - de senaste  inläggen
På denna sida ligger de senaste händelserna som jag dokumenterat och filmat (det kan ibland vara några fler än fem om jag gjort många aktiviteter på kort tid).  Det kan vara en löp- eller vandringstur eller en cykelrunda eller en kajakpaddling. De finns också inlagda under  sina respektive flikar men för att man inte ska behöva bläddra och leta vad som kommit till så finns de även här. När jag gjort en händelse  och dokumenterat den, så ligger den överst här och den som låg här som nummer fem tidigare tas bort. Dock ska sägas, så finns samtliga filmer även på min "Youtubekanal Löpargubben" där man ju alltid hittar den senaste om man väljer att se dem sorterade i "nyast först".

En 8 km lång vandring genom Hagestads och Sandhammarens naturreservat när liljekonvaljerna blommar den 22 maj 2022

I maj när liljekonvaljerna täcker marken bredvid stigarna i Hagestads och Sandhammarens naturreservat och trädens grönska är späd tycker jag att det är som vackrast där. Så i dag vandrade jag där och bara njöt av grönskan och havets vågor som lugnt och stilla slog mot stranden denna dag. Nedanstående film visar en 8 km lång vandring från parkeringen enligt kartan i slutet på filmen och den rutt jag tog.

Utflykt till Hallands Väderö den 7 maj 2022

Hallands Väderö tillhör Skåne trots namnet och är ett naturreservat utanför Bjärehalvön. Ön är ca 3 km lång och knappt en km bred. Vill man besöka ön, som är värd ett besök så tar man turbåt av www.vaderotrafiken.se  Det är en mycket omväxlande natur på Väderön och man hittar lätt då lederna är märkta. Det också finns skylthänvisningar med kilometerinformation. I filmens början kan ni se den led och offled jag vandrade, vilket blev i stort sett 8 km. Vädret var bra och solen kom mitt på dagen då jag var där med frun. Vi åkte båt till Väderön kl 10.00 och hem 15.20 så att vi hade ungefär 5 timmar på ön, vilket behövs om man vill utforska den utan stress. Filmens syfte är att visa miljön och naturen så att eventuella tittare kan bli intresserade och vilja åka dit en dag eller två. Det finns vandrarhem på ön.

En skånsk pärla – Stenshuvuds Nationalpark den 23 april 2022

Då jag flyttade till Skåne för snart 40 år sedan så var Stenshuvud ett av de första skånska natursevärdheterna min fru tog mig till efter Kullaberg, som var det första. Precis som alla ställen min fru tog mig till blev jag förälskad och på min årliga bucket list så är det bara ett måste att åka till Stenshuvud när våren har kommit. I dag den 23 april var det ett fantastiskt väder så utflykten blev så bra den kunde bli. Då Kiviks Musteri ligger där vi parkerar bilen för vår startpunkt på vår rundpromenad, som kan ses på kartan, så avslutar vi ofta med en fika där, så och i dag. Jag kan bara rekommendera ett besök, en promenad, en längre vandring eller en löptur på Stenshuvud med omgivningar. För det mesta lägger jag på bakgrundsmusik i mina filmer, så icke i dag, då fotsteg, fåglar, vatten och vind får vara bakgrundsmusiken.

En 11 km vandring runt fågelsjön Krankesjön den 19 mars 2022

Att uppleva vårfåglars kvitter i kontrast med smällande från det militära övningsfältet Revingehed är vad man kan få göra om man vandrar runt Krankesjön. Men fåglarna verkar  inte störas utan kvittrar vidare trots smällarna som hörs då och då. Som vandrare stördes inte heller jag, då man ju vet att det inte är allvar som i Ukraina.

Hur som helst så är det en platt vandring helt befriad från backar. Det är inte Skånes vackraste sjö men inbjuder ändå till en härlig vandring och om man är intresserad av fåglar så är det ett säkert kort med bra span från fågeltornet vid parkeringen och från den övertäckta bryggan som går rakt ut i vassen.

Rydebäck - Landskrona, den 21 januari 2022, 13 km (en av mina favoritetapper på Skåneleden)
Efter att ha fått ont i hälen i mitten på december (konstaterad hälsporre), vilket har omöjliggjort spring och t o m gång, så beslöt jag mig ändå för att småspringa den vackra Skåneledsetappen Rydebäck - Landskrona Citadell den 21 januari. Efter besök hos sjukgymnast, där jag förutom övningar också fick en speciell fotsula anpassad för min fot så har det i a f blivit lite bättre. Så glädjen att få springa och vandra en etapp på den fantastiska Skåneleden blev större än smärtan i hälen.  Min yngste son, som gillar att vandra men inte vandrat den etappen följde med. Om etappen kan sägas att den är ganska kuperad här och där och ca 13 km lång. Den är av Skåneleden klassificerad som utmanande men personligen så tycker jag inte den är speciellt tuff. Man springer längs med Öresund, genom Glumslövs backar och Hilleshögs dalar och genom idylliska små samhällen, som bl a Ålabodarna. Det var en underbart vacker dag om än lite blåsig. Etappen började vid det fantastiska vindskyddet i Rydebäck. Ett vindskydd med utsikt över Öresund. Jag filmade som vanligt etappen och resultatet kan ses nedan.

Testspring av Österlen Spring Trail 60 km (den andra halvan) från Bengtemölle kvarn till Christinehofs slott 28 km den 28 november 2021
Då jag tänker springa Österlen Spring Trail 60 km den 9 april 2022, så ville jag testspringa banan uppdelad i två delar. Detta är den andra  delen. Banan går i mycket omväxlande natur och med filmen vill jag gärna rekommendera loppet som går den 9 april 2022. Anmälan kan göras på Österlen Spring Trails hemsida. Den första hälften av Österlen Spring Trail 60k (Simris Alg Ultra 60 km) från Simrishamn till Bengtemölle kvarn sprang jag den 17 november 2021 och finns också här som film.

Testspring av Österlen Spring Trail 60 km (den första halvan) från Simrishamn till Bengtemölle kvarn 32 km den 17 nov 2021
Då jag tänker springa Österlen Spring Trail 60 km den 9 april 2022,  så ville jag testspringa banan uppdelad i två delar. Detta är den första delen. Banan går i mycket omväxlande natur och med filmen vill jag gärna rekommendera loppet som går den 9 april 2022. Anmälan kan göras på Österlen Spring Trails hemsida. Den andra hälften av Österlen Spring Trail 60k (Simris Alg Ultra 60 km) från Bengtemölle kvarn till Christinehofs slott sprang jag den 28 november och finns också här som film.

Österlencirkeln på Skåneleden 34 km, en stor favorit i repris, 7 sept 2021

Österlencirkeln på Skåneleden 34 km, en stor favorit i repris, 7 sept 2021 Skåneledens absolut finaste och bästa rundslinga är enligt mig, Österlencirkeln. Den är 34 km lång och börjar vid Torparebron i Brösarp, där bussen Skåneexpressen mellan Kristianstad och Ystad stannar, så den är verkligen lättåtkomlig och inte nog med det. Det är en suverän vandringsled över t ex en helg med flera vindskydd, bl a i Agusa, vid Alunbruket och Vantalängan. För mig är det lite som det ska vara på en vandring omväxlande natur och lite kuperad terräng. Vandrar man sedan i slutet på augusti fram till slutet på september så blommar ljungen i hela Drakamöllans Naturreservat, vilket ger mig i a f ”en naturlig berusningsgrad”. Men det finns så mycket annat vackert också, bokskogarna på åsarna, Verkeån som sakta rinner fram, det gamla Alunbruket från i början av 1600-talet, Hallamölla vattenfall och kvarn. Mot slutet av vandringen om man som jag började mot Agusa så kommer man till Vantalängan med flera fina vindskydd. Efter Vantalängan är det sedan backe upp och backe ner i Naturreservatet ”Brösarps Norra Backar”. Detta är enligt mig en höjdare på Skåneleden som jag gärna rekommenderar. Tyvärr tog batteriet i min actionkamera slut så de sista två kilometerna över Brösarps Backar fick dokumenteras med foton från mobilen.
En 18 km lång vandring runt Skånes största ö, Ivön den 2 september 2021
Den 2 september 2021 tog jag linfärjan mellan Barum och Ivön för att vandra runt Skånes största ö. Linfärjan drivs av två vajrar som är nedsänkta i vattnet. Överfarten tar 7 minuter och är gratis.  På den ca 18 km långa vandringen i ett härligt sensommarväder vandrade jag bland annat förbi Ungsmunnarnas naturresevat (ungsmunnar är typ grottor i kalkberget) innan jag kom till Ivö klack och den gamla kaolin- och kalkgruvan. Vandringen gick sedan över Ivöns högsta topp 134 m och vidare genom rester av torpares gamla husgrunder till ruinerna av den från 1200-talet gamla Biskopskällaren. Vid Ivö klack finns det olika markerade leder förbi bl a den gamla kaolinbrytningen och resterna av de gamla torparboställen. En film på drygt 4 minuter följer nedan.

Cykling runt sjön Immeln, 48 km med start och mål i Breanäs den 1 september 2021
I min fortsatta dokumentation av Skåne vad gäller spring, vandring, paddling och cykling, så cyklade jag runt Skånes tredje största sjö Immeln på små grusvägar och lite större asfalterade vägar den 1 september i ett underbart sensommarväder. Dock ska sägas att man ser inte så mycket av sjön Immeln när man cyklar på grund av den lummiga naturen. Jag utgick från Breanäs vid Immelns strand dit jag återkom efter 48 kilometers cykling. Jag cyklade de första kilometerna på små grusvägar för att under den senare delen cykla på glest trafikerade vägar. Nedan en knapp fyra minuter lång film som får visa atmosfären kring vägarna runt sjön.