Aktuellt - de senaste fem inläggen
På denna sida ligger de senaste händelserna som jag dokumenterat och filmat. Det kan vara en löp- eller vandringstur eller en cykelrunda eller en kajakpaddling. De finns också inlagda under  sina respektive flikar men för att man inte ska behöva bläddra och leta vad som kommit till så finns de även här. När jag gjort en händelse  och dokumenterat den, så ligger den överst här och den som låg här som nummer fem tidigare tas bort. Dock ska sägas, så finns samtliga filmer även på min "Youtubekanal Löpargubben" där man ju alltid hittar den senaste om man väljer att se dem sorterade i nyast först.

Paddling runt Kullaberg i ett som jag kallar det Kullaberg Fegathlon till skillnad mot Kullaberg Tviathlon, den 14 sept 2021

Då jag i februari i år bestämde att jag först skulle paddla  med  min uppblåsbara kajak från Mölle i  ca 10 km runt Kullaberg till den av Kullamannen Ultra. så kända Dödsbacken och ta mig upp i den och vidare till Håkull, Fyren och tillbaka till Mölle  med kajak och övrig utrustning i en stor rygga som väger 25 kg. Jag kallade då detta Kullaberg Tviathlon. Efter hand så blev utmaningen mig lite övermäktig med tanke på mitt vänstra knäs status,  så därför gjorde jag en lättvariant med samma paddlingmen upp till Håkull på mindre branta backar och sedan direkt till Mölle. Ca 10 km paddling och ca 5 km med att springa/vandra med 25 kg rygga. Resultatet visas i filmen från den 14 sept 2021 här nedan.

Österlencirkeln på Skåneleden 34 km, en stor favorit i repris, 7 sept 2021
Österlencirkeln på Skåneleden 34 km, en stor favorit i repris, 7 sept 2021 Skåneledens absolut finaste och bästa rundslinga är enligt mig, Österlencirkeln. Den är 34 km lång och börjar vid Torparebron i Brösarp, där bussen Skåneexpressen mellan Kristianstad och Ystad stannar, så den är verkligen lättåtkomlig och inte nog med det. Det är en suverän vandringsled över t ex en helg med flera vindskydd, bl a i Agusa, vid Alunbruket och Vantalängan. För mig är det lite som det ska vara på en vandring omväxlande natur och lite kuperad terräng. Vandrar man sedan i slutet på augusti fram till slutet på september så blommar ljungen i hela Drakamöllans Naturreservat, vilket ger mig i a f ”en naturlig berusningsgrad”. Men det finns så mycket annat vackert också, bokskogarna på åsarna, Verkeån som sakta rinner fram, det gamla Alunbruket från i början av 1600-talet, Hallamölla vattenfall och kvarn. Mot slutet av vandringen om man som jag började mot Agusa så kommer man till Vantalängan med flera fina vindskydd. Efter Vantalängan är det sedan backe upp och backe ner i Naturreservatet ”Brösarps Norra Backar”. Detta är enligt mig en höjdare på Skåneleden som jag gärna rekommenderar. Tyvärr tog batteriet i min actionkamera slut så de sista två kilometerna över Brösarps Backar fick dokumenteras med foton från mobilen.
En 18 km lång vandring runt Skånes största ö, Ivön den 2 september 2021
Den 2 september 2021 tog jag linfärjan mellan Barum och Ivön för att vandra runt Skånes största ö. Linfärjan drivs av två vajrar som är nedsänkta i vattnet. Överfarten tar 7 minuter och är gratis.  På den ca 18 km långa vandringen i ett härligt sensommarväder vandrade jag bland annat förbi Ungsmunnarnas naturresevat (ungsmunnar är typ grottor i kalkberget) innan jag kom till Ivö klack och den gamla kaolin- och kalkgruvan. Vandringen gick sedan över Ivöns högsta topp 134 m och vidare genom rester av torpares gamla husgrunder till ruinerna av den från 1200-talet gamla Biskopskällaren. Vid Ivö klack finns det olika markerade leder förbi bl a den gamla kaolinbrytningen och resterna av de gamla torparboställen. En film på drygt 4 minuter följer nedan.

Cykling runt sjön Immeln, 48 km med start och mål i Breanäs den 1 september 2021
I min fortsatta dokumentation av Skåne vad gäller spring, vandring, paddling och cykling, så cyklade jag runt Skånes tredje största sjö Immeln på små grusvägar och lite större asfalterade vägar den 1 september i ett underbart sensommarväder. Dock ska sägas att man ser inte så mycket av sjön Immeln när man cyklar på grund av den lummiga naturen. Jag utgick från Breanäs vid Immelns strand dit jag återkom efter 48 kilometers cykling. Jag cyklade de första kilometerna på små grusvägar för att under den senare delen cykla på glest trafikerade vägar. Nedan en knapp fyra minuter lång film som får visa atmosfären kring vägarna runt sjön.
Löpning Trelleborg - Ystad, ca 50 km den 12 juni
Den 12 juni sprang jag de ca fem milen mellan Trelleborg och Ystad på strandstigar mest fram till Böste (strax innan Smygehuk) för att sedan springa på den nationella cykelleden Sydkustleden fram till Ystad. Det är en trevliog sträcka med havet precis bredvid och Smygehuk som en extra krydda. Det finns så många ställen att stanna och fylla på vatten eller handla så man behöver inte springa med en tung och full rygga om man inte vill. Om man vill springa eller vandra havsnära, utan svårframkomliga stigar och höjdskillnader är sträckan att rekommendera. Fem mil är ju inte heller så långt att man som en löpare som brukar springa några mil då och då inte klarar sträckan. Film utan kommentarer med bakgrundsmusik nedan.

Vattenriket (en del) sett från en safaribåt på Helgeå den 6 juni 2021, kommer att paddla den senare i sommar och filma
Den 6 juni tog jag Safaribåten från Tivoliparken vid Kristianstad naturum med syfte att se en del av Vattenriket från Helge å. Jag kommer att paddla genom stora delar av Helge å i sommar (2021), som jag då självfallet filmar. Jag har tidigare vandrat och sprungit i Vattenriket längs Skåneleden (Vattenriksleden). Filmer finns på min sida www.utforskaskane.se. Kristianstads Vattenrike är ett biosfärsområde och utnämndes av UNESCO som ett sådant 2005. Ett bisosfärsområde är ett område väl värt att bevara och utveckla och kan ses som ett komplement till naturreservat och nationalparker. Området är tre gånger tre mil stort och sträcker sig över nästan hela Kristianstads kommun. Helge å flyter genom Vattenriket och buktar ut sig i Araslövssjön och Hammarsjön innan den når Hanöbukten. Ån kantas av våtmarker och strandängar. Det var en intressant berättare som var guide och det var intressant att se omgivningarna från Helge å och även få en historisk berättelse vid landstigningen vid Lillö Fästning.